SOL vadovybės žaliojo kurso mokslo kelias Talino universitete: patirtis, mokymasis ir ateities planai

10. liepos 2023

2022 metų rudenį „SOL Baltics“ vadovybė pradėjo žaliojo kurso vadybos studijas Talino universiteto mikrolaipsnių programoje. Programa baigėsi 2023 metų pavasarį ir beveik visi SOL darbuotojai dalyvavo lyderystės mokymosi programoje. Tartu regiono verslo padalinio vadovas Priit Pikhoff, kuris taip pat dalyvavo programoje, mums vaizdžiai apžvelgė mokymosi patirtį.

Straipsnio autorius Priit (antras iš dešinės) teigia, kad eiti mokytis kartu su vadovybe buvo unikali patirtis

Kaip patekau į mokyklą?

Atvirai kalbant pradėsiu nuo to, kad paskutinis tikrasis „ėjimas į mokyklą“ buvo prieš 7–8 metus, kai baigiau Tartu universiteto politikos mokslų bakalauro kursą. Nors ir vėliau buvo keletas skirtingų kursų, su SOL vėl prasidėjo rimtesnis mokyklos suolo trynimas. Iš pradžių kelios trumpesnės mokymosi dienos, o vėliau valymo darbuotojo instruktoriaus 4 lygio mokymai. Kai tai buvo pabaigta, atsirado vidinis noras išmokti dar ko nors. Jau tyrinėjau ir gvildenau įvairius variantus, kur mokytis savarankiškai, tačiau tuo pat metu SOL vadovybėje subrendo planas kartu pradėti mokymų kelią ir įtraukti ten kitus kolegas.

Buvo eilinė vėlyvo pavasario diena, kai paskambino geras kolega iš Talino ir paklausė: „Ką manai apie išvykimą studijuoti Talino universitete? „Taip“ iš mano pusės tikriausiai atėjo anksčiau nei aš paklausiau, ką išvis studijuosime. Galėjo būti ir atvirkščiai, bet tai nieko nekeičia. Smagiau prisiminti taip.

Ko mokėmės?

Vadovybė, bendradarbiaujant Talino universitetui ir „TalTech“, pasirinko pirmąją mikrolaipsnių programą „Žaliojo kurso vadybos“ srityje. Galima būtų paklausti, kodėl toks pasirinkimas ir kodėl ne su verslu ar ekonomika susijusi sritis? Tai todėl, kad ir taip kasdien užsiimame verslu, galime susitvarkyti ir su ekonomika. Kadangi veikiame labai konkurencingame sektoriuje, turime išsiskirti ir pasiūlyti pridėtinę vertę tiek klientams, tiek darbuotojams.

Šiandien vyraujanti visuomenės nuomonė yra labai palanki spręsti aplinkos ir tvarumo klausimus. Kadangi tai buvo pirmoji tokio pobūdžio programa, nebuvo galimybės sužinoti, kas tai tiksliai yra. Tiesą pasakius, šiek tiek bijojau, kad dabar mus pradės versti itin „žaliais“. Tačiau visos viduje kilusios abejonės išsisklaidė jau pirmąją dieną. Supratome, kad kursų tikslas yra ne „žaliasis smegenų plovimas“, o praplėsti akiratį ir paaiškinti, kaip nepakliūti į šiuos (angl. greenwashing‘o) spąstus.

Taigi, ko tiksliai mokėmės? Kaip ir įprasta universitete, studijų programa buvo suskirstyta į semestrus. Pirmasis semestras prasidėjo įžangine diena, po kurios pradėjome mokytis trijų skirtingų temų: aplinkos vadybos, aplinkosaugos inovacijų ir produktų kūrimo. Antrasis semestras buvo skirtasi organizacinėms inovacijoms ir socialiniam verslumui, tvarios strategijos kūrimui ir valdymui bei pokyčių psichologijai.

Paskutinę mokymosi dieną SOL pakvietė visus mikrolaipsnių programos dalyvius apsilankyti savo biure

Visi kursai baigėsi namų darbais, o SOL mokiniai galėjo atlikti visus mokyklinius darbus su įmone susijusiomis temomis. Esant galimybei ir poreikiu įtraukėme ir kolegas, manau, kad tai buvo labai produktyvios ir naudingos diskusijos.

Kas mus mokė?

Jei labai glaustai, tai mus mokė savo srities profesionalai. Tiek dėstytojai iš universiteto ir mokslo srities, tiek kviestiniai pranešėjai iš valstybinių institucijų ir privataus verslo. Su dėstytoju Jaanus Terasmaa daugelis mūsų kolegų iš Estijos, Latvijos ir Lietuvos susitiko SOL konferencijoje, jo pranešimas sukėlė daug diskusijų ir atsiliepimų.

Su kuo mes mokėmės?

Aš (Priit), Kurmet, Kaili, Mergit, Priit, Rinel, Evely ir dar 17 kolegų studentų, tarp kurių buvo privatūs verslininkai, didelių įmonių darbuotojai, bendruomenių vadovai, valstybės ar vietos valdžios darbuotojai ir su vaikų įstaigomis bei mokyklomis susiję žmonės. Buvo ir tokių, kurie kasdieniniame darbe sprendžia aplinkosaugos problemas, ir tokių, kurie atėjo su šiomis problemomis labiau susipažinti – kaip aš.

Nors SOL komandoje atlikome namų darbus ir grupinius darbus, per tą laiką daug bendravome ir su kitais bendramoksliais, įgijome naujų pažinčių, idėjų ir bendraminčių.

Ką SOL laimėjo?

Tikrai turbūt nėra daug įmonių, kurios galėtų pasakyti, kad jų vadovų koma

Septyni ”SOL Baltics” darbuotojai gavo žaliojo kurso vadybos baigimo pažymėjimus

nda kartu baigė tvarumui skirtą mokymo programą. Sulaukėme įvairių idėjų ir minčių, kaip elgtis toliau ir kaip įtraukti klientus.

Įvairių kursų ir namų darbų metu sukūrėme keletą strategijų, programų ir idėjų, kurios buvo realiai panaudotos arba netrukus bus pradėtos naudoti. Kaip minėta pirmiau, į mokymus įtraukėme ir kolegas.

Tvarkymo paslaugą, kuri iš pirmo žvilgsnio atrodo nuobodi ir logiška, padarėme įdomią tiek kolegoms, tiek dėstytojams.

Kai sakoma, kad kiekviena veikla palieka žalingą „pėdsaką“ aplinkai, tai, mūsų nuomone, dėmesys turėtų būti skiriamas ne tiek „pėdsako“ mažinimui, kiek „plaštakos“ (teigiamo poveikio aplinkai) didinimui.

Ką laimėjau aš?

Žinoma, visa tai, ko buvome mokomi programoje. Tai praplėtė pasaulėžiūrą, privertė susimąstyti, užmezgiau naujas pažintis ir t. t. Bet labiausiai patiko, kad turėjau be galo nuostabią galimybę mokytis ir dirbti kartu su SOL vadovybe. Nors kasdieniniame darbe vieni su kitais bendraujame, tačiau aptarti mūsų įmonės tvarumo strategiją, generuoti novatoriškas idėjas ar galimus sprendimus produkto vystymui per visus mokslo metus – visai kas kita. Įsitikinau, kad mano kolegos Taline ir Baltijos šalyse yra labai pašėlę veikėjai, kurių akys visada spindi, kai jie kalba apie SOL.

Raginu visus tyrinėti ir aptarti mūsų išmoktas ir kitas temas. Bet koks atsiliepimas ir pasiūlymai padeda judėti į priekį ir tobulėti kartu, o jei pasitaiko galimybė kur nors lavintis, net negalvokite, sakykite iš karto!