Robotai atėjo visiems laikams, arba 8 pokyčiai, padėsiantys išlikti patalpų priežiūros srityje

24. spalio 2023

Nors robotai atsiperka jau po kelerių metų, per ateinančius 5–10 metų šioje srityje visgi reikės  žmonių. Vystantis dirbtiniam intelektui, sparčiai auga paslaugų projektavimo ir energijos vartojimo efektyvumo, jau nekalbant apie ekologiškumą, poreikis. Mergit Inno, „SOL Baltics“ Baltijos šalių pardavimo ir rinkodaros direktorė, atsakė į tris portalo kinnisvarauudised.ee klausimus ir prognozavo patalpų priežiūros ir valdymo ateitį bei įvardijo 8 neišvengiamus pokyčius, padėsiančius išgyventi šioje srityje.

Bendras vaizdas. Kaip artimiausiais metais keisis patalpų priežiūros ir valdymo sektorius: ar bus daugiau priežiūros ir valdymo, o jei taip, tai kiek? Ar bus diferenciacija, ar sektorius unifikuosis?

Į Kinnisvarauudised.ee portalo klausimus atsakė „SOL Baltics“ Baltijos šalių pardavimo ir rinkodaros vadovė Mergit Inno.

Pridėkime plėtotoją arba architektą kaip trečiąją šalį. Jei plėtotojas bus motyvuotas kurti pastatus, kuriuos lengviau prižiūrėti, tuomet tiek jų valdymo, tiek priežiūros darbų sumažės. Pavyzdžiui, mūsų dažnai klausia, kodėl nenaudojame daugiau valymo robotų? Taip yra dėl dviejų priežasčių: pirma, Estijoje vis dar turime pigesnę darbo jėgą nei, pavyzdžiui, Danijoje, tačiau robotai ir Danijoje, ir Estijoje kainuoja tiek pat.

Antroji priežastis yra ta, kad mūsų pastatai nėra pritaikyti robotams. Projektuojant pastatus nebuvo atsižvelgta į jų automatizuotą priežiūrą. Robotams trukdo durų slenksčiai, maži ir „nebylūs“ liftai, kurie nebendrauja su robotu, nestandartinės valymo patalpos, į kurias robotas negali pats atvažiuoti pasikrauti, ir pan.

Manome, kad per artimiausius kelerius metus darbo užmokesčio atotrūkis sumažės, o robotas atsipirks jau po 2–3 metų. Tačiau dabar statomi pastatai tarnaus dešimtmečius, todėl juose negalėsime efektyviai naudoti robotų.

Pokyčiai, kurie artimiausiais metais padės išgyventi:

  1. Paslaugų teikėjai turės mokyti savo darbuotojus, nes veikla pagrįstą darbą pakeis rezultatais grindžiamas darbas.
  2. Bus svarbu skatinti darbuotojų, ypač vadovų, mokymąsi visą gyvenimą ir kurti į darbuotoją orientuotas darbo vietas.
  3. Sėkmingai dirbs tos įmonės, kurios sugebės viršyti rinkos lūkesčius, išnaudoti technologinius sprendimus ir investuoti į ateitį.
  4. Tvarumas bus visada aktualus ir turės įtakos tam, kaip įmonės investuos į ateitį. Pavyzdžiui, rugsėjį vykusioje Berlyno valymo ir higienos parodoje (Berlin CMS) dauguma eksponatų buvo skirti ekologiškiems produktams ir technologiniams sprendimams.
  5. Siekiama efektyvaus energijos vartojimo ir minimalaus CO2 pėdsako, taip pat mažinti išlaidas. Tam reikia protingo kliento, kuris yra pasirengęs keisti vartojimo įpročius ir į šį procesą aktyviai įtraukia nuomininkus.
  6. Vienas iš didžiausių iššūkių bus pakeisti žmonių, jau dirbančių esamuose pastatuose, įpročius ir mąstyseną. Patogu metai po metų užsakyti tokias paslaugas, kokios visada buvo teikiamos. Sėkmingai dirbančios valdymo įmonės padeda savo klientams priimti poreikiais pagrįstus sprendimus, o tai leidžia patalpų priežiūros įmonėms išmintingai naudoti išteklius. Pavyzdžiui, Estijoje dauguma pastatų valomi ne piko valandomis, todėl patiriamos papildomos elektros energijos išlaidos. Kodėl to nedarius dienos metu, kai yra natūralios šviesos arba kai pastatuose ir taip paprastai būna žmonių? Tai yra tik įprotis! Juk sporto salėje matome, kad valytojas ten būna visą laiką. Mes netgi jo laukiame.
  7. Ateityje klientas pasirinks tokį patalpų priežiūros ar valdymo partnerį, kurio komanda priima gerai apgalvotus sprendimus ir kartu geba tinkamai prižiūrėti savo veiklą.
  8. Klientui naudinga, kad valdymo ir priežiūros įmonės būtų skirtingos, nes tai leidžia išvengti interesų konflikto.

Tyrime „Darbo rinka 2035“ teigiama, kad vos po kelerių metų turėtų atsirasti pirmieji robotai prižiūrėtojai? Tiesa, tai susiję su medicinos sritimi. Ar ir kiek panaši darbo jėgos raida paveiks patalpų priežiūrą ir valdymą – kokius pokyčius ši akivaizdžiai plataus masto raida atneš jūsų sektoriui?

Vejos pjovimo robotai ir robotai dulkių siurbliai jau labai sėkmingai veikia patalpų priežiūros srityje.

Apie robotus kalbėjome jau anksčiau, tačiau norėčiau pridurti, kad vejos pjovimo robotai ir robotai dulkių siurbliai jau labai sėkmingai naudojami pastatų priežiūros srityje. Juos puikiausiai naudojame jau daug metų. Didžiausia kliūtis patalpų valymo robotams šiuo metu yra ta, kad namai nėra pritaikyti robotams. Kalbame ne tik apie grindų valymą, bet ir apie tualetų bei langų valymo robotus. Jų paprasčiausiai negalima naudoti, nes to neleidžia patalpų konstrukcija.

Reikia nepamiršti, kad naujiems technologiniams sprendimams reikalingi ne tik struktūriniai pokyčiai, bet ir komunikacijos, ryšiai ir efektyvus WIFI tinklas. Aukštųjų technologijų įrenginys klientui gali kelti papildomų klausimų dėl priimamų ir perduodamų duomenų (GPS, kamerų, jutiklių ir kt.). Plėtotojas turėtų tartis su valdymo įmone dar pastato projektavimo ir statybos etape. Taip pat svarbu, kad šie nauji sprendimai gamintojui suteiktų vertingą praktinį grįžtamąjį ryšį apie tai, kaip įrenginys veikia realiame gyvenime – bandymai ir kantrybė bus reikalingi, bet galutiniams naudotojams teks susidoroti su pokyčiais ir greitai prisitaikyti. Apie atsipirkimą jau kalbėjome ir ankstesniame skyriuje.

„SOL“: įmonės, kurios nevertina savo darbuotojų, praranda perspektyvą. Tačiau akivaizdu, kad robotai liks. Kalbant apie darbuotojus, tai didelis iššūkis, nes šiandieninis vadinamasis tipinis valytojas iš tikrųjų nėra tas, kuris valdo robotus. Turės būti sukurta nauja pareigybė, kurios darbo užmokestis prilygs techniko darbo užmokesčiui, t. y. bus vidutiniškai du ar tris kartus didesnis už šiandieninio valytojo darbo užmokestį.

Kaip apibrėžtumėte raktinius žodžius „valytojas“, „technikas“, „operatorius“, „paslaugų projektuotojas“, „vartotojo patirtis“, „aplinkos kūrimas“, „technologijų įmonė“, „dirbtinis intelektas“, „vizionierius“ patalpų priežiūros ir valdymo srityje per ateinančius penkerius metus?

Tobulėjant technologijoms, tobulės ir duomenų analizė bei duomenimis  pagrįstų valdymo sprendimų priėmimas. Kuo išmanesni pastatai ir juose naudojamos technologijos, įskaitant robotiką, tuo didesnis papildomų naujų specialistų poreikis. Priežiūros ir valdymo įmonių techninės priežiūros komandų reikalavimai inžinieriams didėja. Robotus reikės diegti, testuoti, prižiūrėti, tobulinti ir t. t., tam taip pat reikės parengti visiškai naujų profesijų darbuotojus. Ateitis parodys, kaip šias pareigybes vadinsime. Tačiau aišku tik tai, kad viena iš verslo užduočių bus neatsilikti nuo pokyčių ir skatinti darbuotojų mokymąsi visą gyvenimą.

Didėjanti konkurencija privers labiau  ieškoti vidinių rezervų. Kaip jau buvo minėta anksčiau, šiandieninis tipinis valytojas tokio darbo neatliks. Nuogąstavimai, kad žmonės sektoriuje visiškai nebebus reikalingi, yra nepagrįsti. Ateinančius penkerius ar dešimt metų jų tikrai reikės, nes bus diegiamos lygiagrečios sistemos. Vieni dirbs įprastą darbą, o kiti testuos robotus, kurs pastatus ir mokys. Kurdami aplinkai draugiškus ir gerai apgalvotus sprendimus tiek naujiems, tiek esamiems pastatams, padarysime daug didesnį poveikį.

Auga ir paslaugų projektavimo, ir energijos vartojimo efektyvumo poreikis. Labai svarbus bus pastatų savininkų ir paslaugų teikėjų bendradarbiavimas siekiant nustatyti realius poreikius ir įgyvendinti patobulinimus. Svarbu suprasti, kodėl kas nors užsakoma ar planuojama. Čia svarbų vaidmenį atliks patalpų priežiūros ir valdymo įmonės – kas nors turi padėti tai išsiaiškinti, nes dirbti senais būdais nebeįmanoma ir netvaru.

Nuoroda į originalų straipsnį: https://www.kinnisvarauudised.ee/uudised/2023/09/29/inno-8-muutustm-et-kinnisvarahalduses-ellu-jaada.