NUOMONĖ: Pagrindiniai nekilnojamojo turto priežiūros iššūkiai – kokybės kontrolė ir personalo trūkumas

13. birželio 2023

Nekilnojamojo turto priežiūra yra svarbi sritis, užtikrinanti nekilnojamojo turto ilgaamžiškumą ir saugumą. Nors nekilnojamojo turto rinka kartais būna gana neapibrėžta, nekilnojamąjį turtą vis tiek reikia reguliariai prižiūrėti. Šiuo metu nekilnojamojo turto priežiūros sektorių veikia bendra ekonominė padėtis ir besikeičiantys klientų vartojimo įpročiai. Verslo klientai vis daugiau dėmesio skiria pagrįstam vartojimui ir aplinkosaugai. Be to, viešuosiuose pirkimuose pastebima didelė konkurencija ir aukštesni kokybės reikalavimai. Pagrindiniai nekilnojamojo turto priežiūros sektoriaus iššūkiai yra personalo trūkumas ir spaudimas dėl darbo užmokesčio, taip pat darbuotojų laikinas darbas ir sunkumai ieškant darbuotojų vasaros laikotarpiui.

Nuotraukoje: Mergit Inno.

„SOL Baltics OÜ“ Pardavimo ir rinkodaros vadovė Baltijos šalyse Mergit Inno atsakė į keletą klausimų apie nekilnojamojo turto priežiūros sektorių „Äripäev“ konkurencijos ataskaitai parengti. Jūsų atsakymus į klausimus pateiksime dviejose dalyse. Tai pirmoji nuomonės straipsnio dalis.

Atrodo, kad nekilnojamojo turto rinka klesti, tačiau nekilnojamąjį turtą reikia nuolat prižiūrėti. Atsižvelgiant į tai, kokia yra dabartinė padėtis nekilnojamojo turto priežiūros sektoriuje, kas kelia didžiausių problemų?

Žinoma, nekilnojamojo turto priežiūrai, kaip ir bet kuriam kitam verslui, įtakos turi bendra ekonominė padėtis. Siekiant užtikrinti nekilnojamojo turto ilgaamžiškumą ir pastatų saugumą, juos reikia reguliariai prižiūrėti. Ar pasikeitė verslo klientų vartojimo įpročiai? Esama tam tikrų požymių, tačiau ne tiek daug, rodančių klientų norą vartoti labiau atsižvelgiant į poreikius ir tausojant aplinką. Verslo klientai dabar linkę vartoti tikslingiau – jie galvoja, pavyzdžiui, kaip dažnai reikia valyti biuro darbo vietas, ar po kiekvienu stalu turi būti šiukšliadėžės, kiek ir kaip dažnai pjauti veją. Sistemų atveju atliekama visa įstatymų nustatyta priežiūra ir ieškoma būdų, kaip efektyviau vartoti energiją. Vis labiau ieškoma taupymo būdų ir pasitaiko atvejų, kai nuo užsakomųjų paslaugų pereinama prie vidaus sprendimų. Ar tai veiksminga ilguoju laikotarpiu? Greičiausiai ne, nes pamirštamos su tuo susijusios išlaidos – įdarbinimas, mokymas, kokybės kontrolė, pavadavimas, priemonių pirkimas ir valdymas ir kt.

Viešųjų pirkimų srityje labai išaugo konkurencija ir padidėjo klientų lūkesčiai. Kai kuriais atvejais pigiausio ir brangiausio pasiūlymo kaina skiriasi dvigubai. Valdžios institucijos vis dar linkusios įsigyti visaapimančią paslaugą (viskas už vieną kainą) ir daug papildomų administracinių užduočių perkelti paslaugų teikėjo atsakomybei. Kokybės standartai išaugo, tačiau tik nedaugelis valdžios institucijų pasinaudoja galimybe iš tikrųjų įvertinti, ar paslauga atitinka lūkesčius.

Be to, per pastaruosius metus gerokai padidėjo perkančiųjų organizacijų lūkesčiai dėl nekilnojamojo turto priežiūros darbuotojų kvalifikacijos, išsilavinimo ar estų kalbos mokėjimo. Deja, būtent dėl minėtų sąlygų neįdarbinama daug ukrainiečių karo pabėgėlių. Tai savo ruožtu kelia darbo užmokestį, nes rinkoje yra tik ribotas skaičius darbuotojų, turinčių reikiamų kalbų įgūdžių ar kompetencijos.

Kokie didžiausi nekilnojamojo turto priežiūros iššūkiai laukia per ateinantį pusmetį?

Nekilnojamojo turto priežiūros srityje aktualiausia problema išlieka kvalifikuotų ir motyvuotų darbuotojų paieška, taip pat spaudimas dėl darbo užmokesčio. Dėl sunkios ekonominės padėties į darbo rinką atėjo žmonių, norinčių dirbti laikinai ar tik užsidirbti papildomų pinigų, daugelis jų yra „darbo ieškotojai“. Tai šiek tiek palengvina padėtį trūkstant darbo jėgos. Tačiau darbuotojo apmokymas kelioms dienoms yra labai brangus ir sudėtingas, be to, yra ir administravimo rūpesčių (registracija valstybinėje darbo biržoje ir pan.). Tačiau gana dažnai tai yra vienintelė nekilnojamojo turto priežiūros įmonės galimybė. Tai savo ruožtu didina paslaugos kainą. Patirtis rodo, kad kuo darbo santykiai nestabilesni, tuo mažesnis klientų pasitenkinimas. Taip pat galimi įvairūs saugumo pavojai ir pan. Vasarą darbuotojai išvyksta atostogauti, jų pavadavimas taip pat kelia nemažai iššūkių nekilnojamojo turto priežiūros sektoriuje.

Antroji šio nuomonės straipsnio dalis bus paskelbta kitą savaitę. Klausimus Mergit Inno pateikė kinnisvarauudised.ee redaktorius Siim Sultson.