Paslaugų dizaino kelrodis
26. rugpjūčio 2019
Ar esate pagalvoję, kaip atsirado SOL logotipas ar visiems žinoma šypsena, kuri yra matoma beveik ant visų mūsų automobilių, drabužių ar darbo priemonių?
Saulėtas naujosios įmonės įvaizdis gimė iš atvirumo ir drąsos, nors skeptikų buvo pakankamai daug.
Valdybos pirmininkė Anu Eronen prisimena, kad tarp darbuotojų buvo suorganizuotas pavadinimo konkursas.
„Mes nusiuntėme keletą įdomesnių pasiūlymų į „Kielitoimisto“ (oficiali suomių kalbos konsultacijas teikianti institucija Suomijoje), kad jie juos pakomentuotų, ir iš ten grįžo SOL, kas lotyniškai reiškia saulę. Mums tai iškart patiko, nes pavadinimas buvo trumpas ir glaustas, o jo pagrindu buvo įmanoma sukurti savo prekės ženklą.
Mūsų reklamos agentūra nė kiek nebuvo sužavėta šiuo pavadinimu. Jie ne tik ne rekomendavo, bet įspėjo dėl jo naudojimo. Jų manymu, pavadinimas turėjo būti kažkas didingo ir „oficialaus“, pavyzdžiui, „Suomen laatutalo“ (Suomijos kokybės centras). Mes nusprendėme pasiklausti klientų nuomonės. Kreipiausi į dešimt bendrovių ir septynios iš jų pasakė, kad pavadinimas nėra tinkamas, bet mes vis tiek jį pasirinkome“, – linksmai prisimena Anu Eronen.
Logotipo dizainą užsisakėme pas Helsinkio Dailės ir dizaino universiteto studentą Antti Porkka. Jis savo darbą dirbo lėtai, bet labai įsigilindamas į viską, ir nenorėjo rodyti mums pradinių piešinių. „Galiausiai aš jam paskambinau ir pasakiau: klausyk, aš čia kažką nusipiešiau savo kompiuteryje, ar nori pamatyti? Jis atlėkė pas mane ir po poros dienų jau turėjome logotipą. Šiuo metu jis kartu su savo draugu sėkmingai vadovauja vienai įmonei, o vėliau girdėjau, kad jis buvo guodžiamas žodžiais: neliūdėk, ta Anu yra visiškai neįmanoma persona.“
Įmonės spalvomis tapo geltona ir raudona.
„Tai tiko mums, spalvingoms asmenybėms. Įrengiant naujas patalpas, net nežinant nieko apie prekės ženklo spalvas, bendradarbiaujant su dizainere Inkinen, buvo kilę daug panašių idėjų.
Šypseną ranka nupiešė Kale Haapanen, su kurio biuru jau kažkada bendradarbiavome. Paskambinau jam ir paklausiau leidimo naudoti ją ir jis sutiko.“
Taip pat 2000 metais buvo parašyta šia tema disertacija – tai labai gerai įsimenantis ir įtakingas ženklas.
„Šis simbolis suteikia savotišką raktą su atsakymu, kaip veikti kiekvienoje konkrečioje situacijoje. Jei tokia atvira šypsena pasitinka jus, pavyzdžiui, nuo skalbyklos stogo, tai ten tiesiog negali būti susiraukusių darbuotojų, o ir klientas nejučia pradeda šypsotis.
Kai 2000 metų pradžioje paslaugų dizainas, kaip disciplina, pasiekė Suomiją, SOL žmonės mielai sutiko dalyvauti universiteto projekte.
„Mums iš to nebuvo jokios reikšmingos naudos ir profesorius pripažino, kad paslaugų dizainu mes iš tikrųjų užsiėmėme dar gerokai anksčiau, nei šis terminas pasiekė Suomiją. Skalbyklose taip pat turėjome gerai žinomas „Jacobsen“ kėdes ir moderniausią apšvietimą.“
SOL įmonės kultūros dalimi yra tapę ir tiksliai suformuluoti šūkiai, iš kurių daugelis taip pat yra Anu kūryba.
„Keista, bet daugelis jų yra išlikę nuo labai seniai. Pavyzdžiui, „Tikėjimas ir svajonės veda pirmyn“ arba „Mes esame čia kliento labui“, nors širdyje ir žinome, kad savo darbą iš tikrųjų dirbame būtent dėl savęs. Šūkiai taupo žodžius ir suteikia mums galimybę labai neišsiplėsti. “
Simboliai naudojami ir įvertinimams teikti.
„Pavyzdžiui, devintajame dešimtmetyje mes naudojome oro sąlygų simbolius, kad įvertintume su pelnu susijusius tikslus: jeigu griaudžia griaustinis, yra aišku, kad viskas yra iš tiesu blogai. Šis būdas yra daug vaizdingesnis ir efektyvesnis nei tik skaičiai.“
Versta iš Suomijos SOL duomenų bazės.